Welkom, Gasten
Gebruikersnaam: Wachtwoord: Onthoud mij

Onderwerp: iemand ervaring met clicker training?

iemand ervaring met clicker training? 09 apr 2018 19:40 #390556

• deurne40
  • deurne40's Profielfoto
  • Junior Cocker
  • 10 December komt onze rode Pim
Heeft er iemand ervaring met clicker training?
Harm van Ooij
The administrator has disabled public write access.

iemand ervaring met clicker training? 09 apr 2018 19:47 #390557

• Marina
  • Marina's Profielfoto
  • Administrator
Ja, wat wil je weten?
Groetjes Marina, Saartje (26-1-2006) en Teun (1-11-2009 / 2-5-2017)]

My dog is NOT spoiled, I'm just WELL TRAINED

iemand ervaring met clicker training? 09 apr 2018 20:38 #390561

• deurne40
  • deurne40's Profielfoto
  • Junior Cocker
  • 10 December komt onze rode Pim
ik ben gewoon opzoek naar een methode om Pim naar mij te laten luisteren en niet met zijn snuit naar de grond en ik besta niet voor hem.Alles is interessant behalve luisteren.Niemand werkt met een clicheer op de cursus .De laatste 2 keren luisterde hij echt niet nou lekker schamen daarvoor de zin gaat helaas zo wel over.In onze Tuin luistert hij ook niet meteen naar commando hierrr
Harm van Ooij

iemand ervaring met clicker training? 09 apr 2018 21:18 #390562

• Jacqueline
  • Jacqueline's Profielfoto
  • Platinum Cocker
Een engelse cocker spaniel is een jachthond en neus op de grond is heel natuurlijk. Dat hij zijn aard laat zitten en naar jou op gaat kijken kost tijd. En veel geduld van de baas.
Hij is pas 5,5 maand en gaat je nu ook eeen beetje uitproberen. Rustig en consequent commando’s etc aanleren is het belangrijkste, dat kwartje valt wel. Dat duurt nog wel een paar maanden.

Je schamen voor je hond op cursus is nergens voor nodig. En hoe meer jij je druk maakt hoe minder hij gaat luisteren. Blijven herhalen en hopelijk isi hij zo voedselgericht dat Je hem daarmee alles kunt leren.
Heb zelfs na een jaar gehoorzaamheidcursus bij behendigheid wel keren gehad dat menner niet parcours ging lopen maar eerst even moest snuffelen. Uiteindlijke kwam hij wel en gingen we gewoon verder. Dat is wel iets van een eng.cocker, af en toe hebben ze bananen in de oren. Niet te druk om maken. Als je zijn liefde en vertrouwen wint nu in de eerste maanden heb je en gouden hond die je graag blij maakt en ook goed kan luisteren.

iemand ervaring met clicker training? 09 apr 2018 21:20 #390563

• Jacqueline
  • Jacqueline's Profielfoto
  • Platinum Cocker
Oh, en sorry dat ik niet meteen antwoord op je vraag. Ben een beetje verbaasd dat je nu al zo veel verwacht van een pup.

Ik heb nooit met een clicker gewerkt, alles aangeleerd met brokjes lekkers (kaas, worst, gedroogd pens etc)

iemand ervaring met clicker training? 09 apr 2018 22:49 #390568

• Marina
  • Marina's Profielfoto
  • Administrator
deurne40 schreef :
ik ben gewoon opzoek naar een methode om Pim naar mij te laten luisteren en niet met zijn snuit naar de grond en ik besta niet voor hem.Alles is interessant behalve luisteren.Niemand werkt met een clicheer op de cursus .De laatste 2 keren luisterde hij echt niet nou lekker schamen daarvoor de zin gaat helaas zo wel over.In onze Tuin luistert hij ook niet meteen naar commando hierrr
Ik zou niet zomaar van de ene methode naar de andere (clickermethode) over stappen dat maakt het alleen maar verwarrend voor Pim. En niet zo snel de moed opgeven hoor, je hebt een cocker en zoals ik eerder al zei, die zijn soms wat eigenzinnig, jij moet er voor zorgen dat je interessanter bent dan zijn omgeving. neem zijn lievelingsspeeltje mee of ontdooi een frikandel of neem een knakworst en snij die in hele kleine stukjes. Doe een simpele oefening waarbij succes verzekerd is en dan direct belonen zowel met je sten, een heel vrolijk goed zo, en direct een piepklein stukje frikandel er in. Zorg dat je zijn aandacht hebt dm.v. dat lekkers.

Jacqueline zegt het ook al; Je verwacht te veel van een 5,5 maanden oude pup.... stel je verwachtingen bi ht gaat gewoon nog lang niet goed bij een pup van 5,5 maanden. Bereid je voor op minstens nog 2 jaar investeren in het luisteren, niet zoveel zoals nu maar pas met een jaar of 2 mag je hoge verwachtingen hebben, als je nu al de moed op geeft wordt het niks.
Groetjes Marina, Saartje (26-1-2006) en Teun (1-11-2009 / 2-5-2017)]

My dog is NOT spoiled, I'm just WELL TRAINED

iemand ervaring met clicker training? 09 apr 2018 23:02 #390569

• roeliennl
  • roeliennl's Profielfoto
  • Senior Cocker
wij hebben met Suus ook de nodige 'wanhoopsmomentjes' gehad op de cursus. Ik was altijd blij met slecht weer want dan gingen we binnen oefenen en dat ging stukken beter dan buiten op dat grasveld met al die heerlijke geurtjes. Wat hielp was iets heel lekkers meenemen. Stukjes kaas, of kleine stukjes gare kalkoen werkten fantastisch, als ze wist dat dat in de jaszak zat hadden we onverdeelde aandacht. Aan het eind van de les oefenden we altijd het komen. Alle honden van de cursus (zelfs de golden retriever die het braafste jongetje van de klas was) gingen er regelmatig vandoor, behalve Suus. Die kwam altijd als een speer naar ons toe als ze geroepen werd, en dat maakte alle lastige momenten weer helemaal goed. Rustig volhouden, ook thuis oefenen en houdt het leuk voor Pim, dan komt het heus goed.

iemand ervaring met clicker training? 10 apr 2018 01:10 #390571

• Snow
  • Snow's Profielfoto
  • Platinum Cocker
Ik zou nog even wachten met de clicker.
Hier Cocker Bertus, eigenzinnig is zijn tweede naam, met de handen in het haar zo'n 9 jaar geleden. Halverwege gestopt met cursus omdat ik het niet meer zag zitten. Zo Jammer.
In de 6 jaren na het stoppen met cursus heb ik Bertus nooit iets bij kunnen leren. Hij kon zit en hij kon wachten, als hij zin had, meer niet.
Toen kregen we Abby. Die moest (her) opgevoed worden. Heb me in gelezen, en uiteindelijk een goede hondenschool gevonden die me hielpen met haar gedrag. Zij kon zich niet concentreren, dus dat heb ik haar moeten leren.
Ik moest interessanter zijn dan alles om haar heen. En terwijl ik zo met haar omging zag ik Bertus, hij keek, hij wilde ook. Die benaadering sloeg aan. Bertus kan inmiddels poot, touch, af en kruipen. Dat heeft hij na 8 jaar binnen 1 jaar geleerd.

Ik ben interessanter dan de omgeving door:
Lekkers, frikandel, kaas, noem maar op. Stukje van 2 millimeter en vingers die ruiken naar hetgeen je geeft is voldoende. Ook een speeltje kan aandacht trekken.

Stemgebruik, bij alles gebruik ik mijn stem, maak gekke geluiden, een voorbeeld: Is Abby afgeleid? Van je handen een kommetje maken in je handen kijken en heel spannend en blij zeggen, "ooooooh wat heb ik hier? Dat is mooi, zoooo, hee." 9 van de 10 keer krijg ik aandacht. De eerste keer dat ze bij me kwam ging ik meteen belonen, later voerde ik de spanning op om haar concentratie vast te houden, "dat wil Abby ook zeker he, is van Vrouw... " (je zegt wat :Biglaugh) altijd beloning bij je hebben.
Krijg ik op mijn eerste enthousiaste poging geen aandacht dan stop ik, hou pauze en probeer het later nog eens.

Bij elk oefeningetje maak ik een gebaar, werkt bij Bertus ook. Bertus kent het gebaar look (kijk mij aan), zit en af, door herhaling en altijd dat gebaar te maken bij de opdracht. De verwachting bij een opdracht wordt op een gegeven moment dat je een gebaar maakt, dat betekend contact, aandacht op jou. Ik kan nu het gebaar maken zonder stem, Bertus volgt het gebaar. Dat is zo mooi om te zien.
Het het Look of kijken heb ik als eerste aangeleerd. Als ik nu Look zeg en met mijn wijs en middelvinger naar mijn ogen wijs kijken twee honden mij blij aan.. smeltmomentjes.. :smitten

Hou opdrachten als je aandacht hebt kort en krachtig, op dezelfde toon. Verlies jij je geduld, voel je wanhoop, of iets wat je houding of stem verandert, stop! Hou pauze, ga knuffelen of lopen. De Cocker voelt je stemming en zal sneller afgeleid zijn, dan loopt de frustratie op.
Begin klein met aandacht, als Pim 1 ding goed doet heb je al winst en prijs vooral jezelf en hem de hemel in. Dan ga je voor het tweede, lukt dat niet geen paniek. Pauze. Heb een lange adem en heel veel geduld. Het komt goed, het is een Cocker, een cocker kun je niet drillen, die leert wel maar anders dan bijvoorbeeld een herder.
Zo te lezen is Pim enorm lief en je hebt een leven lang om hem iets te leren.

Zo doe ik het hier, hoop dat je er iets aan hebt.
Ellen, Hugo (19-4-2006-11-9-2015 slaap zacht lieve Bobbes) en Bertus (26-2-2009).. Abby (27-05-2015)
Al is het baasje nog zo snel, de cocker achtervolgt hem wel..
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 01:29 door Snow.

iemand ervaring met clicker training? 10 apr 2018 10:17 #390574

• LG
  • LG's Profielfoto
  • Platinum Cocker
  • Groetjes van Lysette
Ik ben heel blij met de clicker, maar het is niet een oplossing voor een probleem.

Bij ons op cursus gebruiken we zowel clicker als handsignalen en commando's, het kan prima door elkaar. Maar de clicker is mooi om precies aan te geven wat ze goed doen. Zo moesten wij onze cocker leren naar rechts kijken op commando. Dat is met een clicker makkelijker te leren, want je kan op het precieze moment dat ze naar rechts kijkt belonen.
De clicker is niets meer dan een beloning/ snoepje.
Ze hebben geleerd dat als er een click is, er een snoepje volgt.

En pups/ pubers zijn nog van alles aan het ontdekken, zorg dat jij ook leuk bent. Neem een speciaal speeltje mee buiten als afleiding. Verder gewoon volhouden en niet ontmoedigt raken, geniet ook samen!

Een goede cursus volgen samen is ook erg fijn in deze periode, daar krijg je ook tips en kunnen ze zien hoe jullie het doen samen, en zo tips geven.

Succes!!

Beppie 28-06-2016 - +13-02-2017
“ My Dog Winks At Me Sometimes… And I Always Wink Back In Case It’s Some Kind Of Code.”

iemand ervaring met clicker training? 10 apr 2018 10:45 #390576

• Murphy
  • Murphy's Profielfoto
  • Platinum Cocker
  • Murphy en Lianne
deurne40 schreef :

Mag ik even een opmerking maken? Vergeet niet dat Pim nog een pup is. Een Cocker is eigengereid, doet graag zijn eigen dingetje zoals snuffelen... het is een jachthond!
Wij hebben daarom een jachtpuppycursus en vervolg gevolgd waar onze Murphy en wij aangeleerd kregen hoe je je pup kan trainen om te luisteren, loslopen, sociaal spelen met anderen, apporteren, zwemmen en nog veel meer. Murphy wilde niet apporteren wel opzoeken maar bracht niet terug. De rest zoals gehoorzaamheid, zitten etc. deed hij prima. Wij hebben hem met een jachtfluit getraind. Zitten op de fluit en terugkomen op de fluit. Scheelt een hoop geschreeuw. Verder ook met gebaren.Soms met de basiszaken leek het ook vaak dat hij niets had geleerd... Thuis bleek het tegendeel. Je moet geduld hebben en consequent blijven.En afwisselen met beloningen of (piep)speeltjes die hij leuk vindt. Daar aandacht mee trekken! We doen regelmatig nog de basisoefeningen, is er leuk! Het zit er gewoon ingesleten. Murphy is nu ruim4,5 jaar oud.

Kinderen moet je ook blijven opvoeden....

Murphy en ik speuren nu al ruim 2,5 jaar, erg leuk om te moeten vertrouwen op de neus van je hond! De band met je hond wordt hierdoor ook versterkt.

groetjes Lianne en Murphy (06-08-2013)
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 10:50 door Murphy.

iemand ervaring met clicker training? 10 apr 2018 21:42 #390579

• Renate
  • Renate's Profielfoto
  • Platinum Cocker
Of je nu "bed" of "auto" of "huis" of "hier" roept, een pup snapt er geen snars van. Hierkomen in combinatie met zijn naam, leer je het best door in te spelen op het gedrag van de pup. Komt hij in jouw richting? Dan koppel je daar een woord aan, met een beloning (snoepje). Gaat hij spontaan zitten? Weer een woord en belonen. Geen enkele pup kent onze taal, we moeten een manier vinden om woorden met gedrag te combineren. Eigenlijk moet je constant op je pup letten, zodat je direct een woord (bevel) kan geven aan wat de pup op dat moment doet. Je kan roepen tot je een ons weegt, een pup snapt niet wat "hier" betekent als het niet al ooit in combinatie met zijn gedrag aangeleerd werd.
Ik heb ook een tijdje met de clicker gewerkt, maar zie er eigenlijk niet veel meerwaarde in. Ik werkte veel liever vanuit het spontane gedrag van de pup zelf.
Laatst bewerkt: 10 apr 2018 21:43 door Renate.

iemand ervaring met clicker training? 11 apr 2018 14:39 #390582

• momoko
  • momoko's Profielfoto
  • Gold Cocker
  • Spanielen zo levenslustig
Mowgli die nu anderhalf is loopt ook altijd met z'n neus op de grond. Vooral in het bos en duin. Maar ziet hij een andere hond dan gaat hij altijd spelen. Het is nu eenmaal geen hond die achter ballen aan gaat rennen. Maar loop ik de andere kant op dan komt hij toch snel achter mij aan. Ik hoef maar 1 keer te roepen hij komt. Een andere cocker die hier in de buurt woont is alleen maar gek op ballen en speelt nooit met andere honden. Iedere hond heeft zijn eigen dingetjes. Als ze maar luisteren.

iemand ervaring met clicker training? 18 apr 2018 22:29 #390623

• Milly
  • Milly's Profielfoto
  • Platinum Cocker
  • Milly en Tobias
Je verwacht echt veel te veel van je pup. Ga er maar aan staan als jonge hond van omgerekend naar mensen jaren ongeveer 3 jaar: groot groeien en een volslagen vreemde taal aanleren. Je hond spreekt geen mensentaal hè, dat moet hij leren. En ondertussen ook nog allerlei fysieke en mentale ontwikkelingen doormaken. Daar is geduld voor nodig. En heel veel lekkers.

Het ligt niet aan hem hoor: het ligt aan jou. Je bent te ongeduldig en de kans dat je het met je ongeduld en schaamtegevoel (nergens voor nodig) verpest is levensgroot.
Als je het echt met een clickermethode wilt doen en ook nog eens op een positieve manier dan zijn de boeken van Sam turner een aanrader, onder andere hier te koop: www.bol.com/nl/p/hondenleven-lang-fysiek...HjQ.1.2.ProductTitle

Tobias *27-06-2013

iemand ervaring met clicker training? 20 apr 2018 12:23 #390642

• Renate
  • Renate's Profielfoto
  • Platinum Cocker
deurne40 schreef :

De clicker is geen wondermiddel waardoor je cocker ineens woorden gaat begrijpen. Nogmaals, probeer te anticiperen op zijn gedrag. Gaat hij zitten, zeg je zit (vriendelijke toon), komt hij spontaan naar je toe, zeg je kom hier (belonen met iets lekkers) enz...
Geduld geduld en je zeker niet schamen, met een cocker in huis is een dosis humor en relativering altijd handig. Probeer vrolijk en vriendelijk te blijven, ook al komt de stoom uit je oren.
Hoe dikwijls heb ik met mijn cockers op de hondenschool voor aap gestaan, terwijl al die andere hondjes "perfect" luisterden. Met een beetje pech had je dan ook nog zo'n bloedserieuze instructeur die mijn cocker als hopeloos beschouwde. Zoek een goede hondenschool waar met respect voor het ras getraind wordt en waar niet eindeloos gedrild wordt om er een soort robot van te maken.

iemand ervaring met clicker training? 20 apr 2018 22:46 #390650

• Lilian
  • Lilian's Profielfoto
  • Senior Cocker
Ik heb ooit met onze vorige Cocker getraind met de clicker maar vond persoonlijk het opvoeden zonder clicker fijner.
Toch dit is geheel persoonlijk.

Verwacht zeker niet te snel teveel van Pim, lekker rustig opbouwend trainen werkt echt zoveel fijner.
Een Cocker werkt heel graag met zijn neus en is ook zo belangrijk omdat ze via de reuk zoveel info krijgen.
Ga dit niet de kop indrukken, dit hoort helemaal thuis bij de Cocker.
Ik sluit mij verder aan bij de adviezen van de andere mensen, heb hier niets meer aan toe te voegen.
Veel succes en vooral veel plezier met het trainen, dit is net zo'n mooie fase.